update iets later omdat er ff geen wifi was

9 maart 2015 - Zanzibar Town, Tanzania

Afgelopen week hebben we een hospital bezocht, het zag er super goed uit, ik dacht daar kan je best heen als je wat hebt...
Helaas het was een prive kliniek voor vrouwen rond de geboorte..
Omdat we toch willen weten wat ze doen als ze in aanraking komen met een kindje met handicap, daar gevraagd. Bij hun maken te het weinig mee, als het voorkomt wordenze ddoorgestuurd naar het ziekenhuis in stone town.
Verder stuurde ze ons daar naar de plaatselijke kliniek voor locals, dus de lokale bewoners van dit dorp.

In deze kliniek aangekomen ontmoeten we johanna, een brit die hier al 10 werkt.
Ze vertelde ons dat als ze meemaakt dat er kindjes met een handicap geboren worden, deze kinderen voor hun eerste jaar sterven. Dit komt vooral door de problematiek die vaak rondom gehandicapten zit. Denk aan het down syndroom, de meesten hebben ook een hartafwijking...
Ze vertelde dat ze geen kinderen met een handicap kende in het dorp. Maar kan ook niet uitsluiten dat er misschien wel kinderen zijn. Wat ze wel heeft gezien dat de kinderen met handcaps (vaak niet met ernstige problematiek), deze kids gewoon meedraaien in de maatschappij. Ze worden ook opgenomen in de lokale gemeenschap. Vaak zijn dit wel kids met (alleen) een lichamelijke beperking. Verder zou ze haar aassistent vragen of ze meer weet hierover, omdat zij een local is, en (bijna) alle mensen kent..word vervolgt dus..
Wat leuk was voor mij is dat ik welkom ben om eens een dagen mee te draaien in de kliniek! ! Deze kliniek lijkt ook gericht op vrouwen. Ben dus zeer benieuwd.

Vrijdag hebben we de playroom af kunnen maken (op foto's zie je voor en na)

Zaterdag zijn we begonnen om met de lokale kids te spelen, deze kinderen die nu kwamen waren van een school verderop, maar we gaan ons ook richten op de kids dichtbij.
Het is leuk om met ze te zingen, verder hadden we smink, het was duidelijk dat ze een gezicht sminken niet wouden, maar de handen wel!!!
Al met al niet stilgezeten dus.

Het weekend was Ik vrij, samen met geertje naar kenwa gegaan(noorden van zanzibar) het is echt prachtig. Echt zoals je op vakantie foto's ziet. Witte stranden en super blauwe zee!!

Jammer genoeg heb ik ook gelijk geweten waarom je een reisapotheek ALTIJD mee moet nemen. ...
Vandaag op een snorkelsafaro geweest op de boot. Het was erg mooi, alleen van de bootreis kon ik niet genieten...sjonge als je het weekend nog niet genoeg lichamelijke buikklachten hebt heb ik ook ondervonden wat het is als je zeeziek wordt/ bent...pfff
We gingen aan land om te lunchen maar het emige wat ik wou was; weg over land!!!!
Gelukkig kon dat tegen fikse betaling (uiteraard) maar wat was ik blij.
We reden langs mini dorpen waar volgens mij weinig blanke mensen kwamen. ..ze zaten me zo aan te staren , maar ja dat kan ook komen omdat ik er niet florissant uitzag;)

Inmiddels terug in chukwani..morgen start het project weer.

1. Anneke:
    9 maart 2015
    Wat een ervaring zeg maar wel leuk om lezen hopenlijkl voel je je al weerwat beter
  2. Dineke:
    9 maart 2015
    Wat een er aringen die je mee maakt .Ik hoop dat je je weer wat beter voelt Beterschap lieverd
  3. Dineke:
    9 maart 2015
    Tjonge wat een indrukken.mooie maar ook minder mooie.Ik hoop dat je je vandaag weer wat beter voelt.
    Beterschap lievert.
  4. Tineke v d Lee_ van Elk:
    9 maart 2015
    Hoi Gerda je maakt daar wel wat mee. Hopenlijk gaat t nu weer beter met je. Heel veel succes Verder. Gr van ons