kliniek.

13 maart 2015 - Zanzibar Town, Tanzania

Vandaag ben ik op het aanbod van een midwife van vorige week ingegaan.
En ben dus een dagje mee wezen lopen in de plaatselijke kliniek.
Ik heb met een vrouw meegelopen die mogelijk vroedvrouw is. .
De kliniek leek op een consultatiebureau met ook zorg voor (aanstaande) moeders.
Ze begon bij de baby's, hier werden verschillende controles gedaan en inentingen gegeven.
Na wat baby's moest ik ineens meelopen en zaten er in een kamertje3 zwangere vrouwen. ze vroeg mij wat de tekenen zijn van zwangerschap, kwalen en voorzorgsmaatregelen. ..eh..ik wist wel wat op te noemen maar lange na niet voldoende volgens mij.
Toen de controles per stuk, de bloeddruk kon ik doen(dank je annewilke dat ik op mijn werk het nog kon doen!!) zij vroeg nog meer info van de vrouwen en uiteindelijk nog wegen..
Daarna kwam een piepklein babytje samen met moeder zij kwamen voor de eerste controle.
Het was gaaf om es te zien, maar tegelijkertijd voelde ik me niet geheel op mijn plaats. Ik ben nou wel klaar met mijn VPopleiding maar nog steeds niet bekwaam in handelingen en in dit geval : sta ik daar met een verpleegkundige opleiding afgestudeerd in gehandicaptzorg..iets andere tak..;)

Wat apart was is dat je hier baby's die ingekleurde wenkbrauwen hebben. Soms met nog wat tekeningen erbij. Dit allemaal met henna. Dit is bij hun een ritueel, maar niet alle baby's hebben dit.

Maar ik vond het wel een unieke ervaring. Ik heb op de ouderwetse manier naar 3 baby hartjes mogen luisteren, hoe gaaf is dat!!!

1. Marloes:
    Stoere verhalen!
  2. Esther:
    13 maart 2015
    Wat een geweldige ervaring weer! Super!
  3. Dineke:
    13 maart 2015
    Wat weer een indrukken tjonge.Mooi om te lezen hoe je geniet.
    Kan merken dat dit weer echt jou ding is.
    Liefs Mam
  4. Tineke v d Lee_ van Elk:
    14 maart 2015
    Hoi Gerda wat een verhalen leuk hoor om zo alles te kezen. Geniet er maar van. Gr van ons