update zanzibar

13 februari 2018 - Zanzibar, Tanzania

Alweer een week voorbij. Veel beleeft en gezien, zo ontzettend blij en dankbaar dat ik deze reis doe en al deels gedaan heb!

Mijn dagen hier zien er zo ongeveer uit;
Ik slaap in een dorm en ben 1 van de eersten die eruit komt, dus stiletjes aan doen. Dan om (soms Afrikaanse tijd) 8.00 ga ik ontbijten, eitje en sapje zit er altijd bij en dan krijg je een verschillend menu wat bestaat uit fruit, pannekoekjes, broodje.
na mijn ontbijt ga ik lopend naar het project, ongeveer 15 tot 20 minuutjes. Onderweg kan ik me al aardig verstaanbaar merken in swahili.
Wanneer ik aankom is Ellen meestal al onderweg kindjes halen.
Als alle kids er zijn inclusief de kids die ouders brengen begint de school en voor de emb'ers de fysio.
Gezien ik wou onderzoeken of ik dat kan betekenen met antro zorg ligt mijn interesse bij de emb'ers .
vorige week was vooral observeren en was het inwerken van ook de andere vrijwilligers. Hierdoor nog niet echt iets kunnen doen. Vandaag wel gelukkig. Het zijn kleine dingen maar ook observatie dingen waar ik op let . bv buikklachten, spasmes. Igelijk hun je al deze kinderen aanvullende zorg. Maar dat zou eerst niet gaan gezien ik dan heel veel meer info nodig heb, vooral van ouders. En gezien de meeste ouders geen Engels kan en het gebruiklijk is dat de ouders die er zijn buiten wachten ,zou dat voor nu niet kunnen.
Maar ik richt me nu op wat wel zou kunnen (altijd positief bekijken 😉)
Dan gaan we verder met de dag;
rond half twaalf krijgen alle kids wat drinken, wat hier ook wel bijzonder is, is dat ze geen fles geven maar slokjes uit een beker of waterfles en dan meer gieten....tja, anders dus, leuk puntje voor een logo😉.
in kwart over twaalf brengen we de kids terug naar hun ouders. Voor degene die opgehaald zijn, die gaan met Ellen met de bus.
wanneer alle kids weg zijn gebracht gaan we (vrijwilligers en ellen) lunchen en daarna rapporteren.
hierna ga ik weer terug naar de lodge. Soms rechtstreeks maar ook steeds vaker via het dorp, zodat ik (goedkoop) water kan halen en nog fruit of brood voor diner. (Heb meestal geen zin om 'zwaar' te dineren .
eenmaal terug in de lodge is 1 van mijn doelen om in elk geval elke dag de zee te zien, even ervaren dat je aan zo'n prachtige zee en strand zit en dat je daarvan best mag genieten...
savonds is het vooral chillen, soms met mensen die ook in de dorm zijn en soms alleen.

Vanaf zarerdag middag was ik vrij, samen met de vrijwilligers hebben we aan het strand gelegen en gegeten. Op zondag heb ik gefietst😮, ben toen een andere dorpje wezen opzoeken en daar even gechild om daarna naar een spelonk /grot te gaan weer je kon zwemmen. Om er te komen was best ff een dingetje (weg zoeken en de wegen waren nogal hobbelig/bijna onbegaanbaar om te fietsen) bij de spelonk aan gekomen heb ik het geluk gehad dat ik een half uur alleen ben geweest, gezwommen in super helder en koud water! En dat was echt heerlijk na zo'n zweterige onderneming gezien het hier behoorlijk heet is...
zondag ben ik wezen snorkelen, dit stond ook op mijn to do lijst😉. Ik was alleen, dus kon echt de tijd nemen om in het (heldere) water om me heen te kijken. Toen ik daar zo zwom was ik weer verwonderd van de mooie schepping, echt wow !!!
wat ook echt bijzonder was is dat ik op een houten bootje ging varen, de kaptein gebruikt hem dan ook al lang en normaal voor vissen...allemaal geweldig dus!
beide dagen heb ik nog te vrijwilligers opgezocht en zijn we ook samen gaan eten. En jaja zelfs super heerlijke patat. Op zaterdagavond was daar ook live muziek, best leuk om mee te maken ..

Deze week nog meehelpen en genieten van het hier zijn.

1. Tineke:
    15 februari 2018
    Wauw gerda, gaaf wat je doet en ziet! ❤️😘
  2. Chantal:
    16 februari 2018